Als bouwen niet uw core business is, kunt u de totale organisatie van nieuwbouw- en onderhoudswerkzaamheden met een gerust hart aan Van Reisen Bouwmanagement & Advies toevertrouwen. Wij vertegenwoordigen onze opdrachtgever in al het overleg en samenspel met de overige contractpartners, zoals aannemers, beleggers, gemeenten, gebruikers van kantoren en bedrijfsruimten en huurders van woningen. We zorgen voor een gedegen voorbereiding van de beslismomenten, waarbij het vizier steeds is gericht op een efficiënte en kosteneffectieve realisatie van projecten. Een van de belangrijkste aspecten in dit traject, naast kostenmanagement en uitvoeringsbegeleiding, is onze specifieke aandacht voor optimalisatie van de bouwplannen en -processen.
Kostenmanagement
"Omdat het altijd om geld gaat!"
Leuk of niet leuk, maar in de bouw draait alles om geld. Van een kleinschalige uitbreiding van een bedrijfspand tot en met de herontwikkeling van binnenstedelijk gebied, de vragen zijn altijd: “Wat kost het?”, “Hoeveel budget is er?” en “Wat levert het op?”
Zeker in de huidige, economisch onzekere tijden zijn een degelijke financiële onderbouwing en nauwlettende kostenbegeleiding onontbeerlijke onderdelen van elk bouwproces, van de eerste aanzet van een project tot aan de laatste fase. Alleen door voortdurend in kostentechnisch opzicht de vinger aan de pols te houden kunnen de financiële belangen van zowel opdrachtgever als kredietverlenende instanties zoals banken gewaarborgd worden.
Van Reisen Bouwmanagement & Advies rekent projecten van begin tot eind door en bewaakt de kosten.
De raming van bouwkosten en stichtingskosten is meer dan plussen en minnen. De opdrachtgever krijgt alle benodigde informatie om een afgewogen oordeel te kunnen vormen over nieuwbouw, renovatie of herontwikkeling.
In het kader van het streven naar een duurzame bouw past ook een daarmee samenhangende benadering van het kostenmanagement. Uitgangspunt hierbij is te komen tot een milieubewust kostenadvies, dat in alle opzichten de doelstellingen van het duurzaam bouwen ondersteunt en uitdraagt. De van overheidswege voorgeschreven normen dienen hierbij als basis beschouwd te worden, van waaruit op een innovatieve wijze toegewerkt wordt naar een vooruitstrevend, energiezuinig en economisch verantwoord eindresultaat.
Uitvoeringsbegeleiding
"Bent u op de hoogte van alle regels?"
Als het werk eenmaal in uitvoering is, ziet Van Reisen Bouwmanagement & Advies toe op de naleving van wettelijke bepalingen plus de eisen en normen ten aanzien van het milieu, veiligheid en kwaliteit
Wij vertegenwoordigen de opdrachtgever(s) tijdens bouwvergaderingen en werkbesprekingen, coördineren en plannen de verschillende disciplines én toetsen, dat het werk op de afgesproken wijze wordt uitgevoerd. Via tussentijdse rapportages worden eventuele knelpunten tijdig gesignaleerd. Dit stelt u in staat om zo nodig, plannen en planningen bij te sturen. Boven op deze technische inbreng, zorgen wij er ook voor dat ondernemers kunnen blijven ondernemen en bewoners kunnen blijven wonen. Ons doel is het streven om de normale gang van zaken tijdens de werkzaamheden normaal te laten verlopen.
Technisch beheer
"Uw pand is onze zorg"
In het algemeen is het uitgangspunt bij het beheren van onroerend goed tweeledig, namelijk het wegwerken van achterstallig onderhoud met gebruikmaking van de beschikbare budgetten, om vervolgens de kwaliteit van het pand (of de kavel) in stand te houden door gepland periodiek en ad hoc incidenteel onderhoud uit te voeren. Als rode draad bij een technisch beheerplan geldt de jaarlijks door middel van herinspectie geactualiseerde ‘Meerjarenonderhoudsbegroting’ – de MJOB – waarin de kosten met betrekking tot toekomstige onderhoudswerkzaamheden worden geprognosticeerd en inzichtelijk gemaakt. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen ‘groot onderhoud’ (bijvoorbeeld schilderwerk, dakbedekkingrenovatie, vervangen cv-ketels etc.), ‘regulier onderhoud’ (jaarlijks onderhoud volgens onderhoudscontract, bijvoorbeeld cv inspectie) en ‘calamiteitenonderhoud’ (op basis van budgettering, zodra er een defect of storing optreedt). Van Reisen Bouwmanagement & Advies streeft bij dit alles een maximale serviceverlening en flexibiliteit na. In overleg met de opdrachtgever wordt een ‘plan op maat’ gemaakt, waarbij alles erop gericht is de vastgoedeigenaar – en/of eventueel de gebruiker/huurder – zorg uit handen te nemen. Van Reisen Bouwmanagement & Advies biedt hierbij ook de mogelijkheid en expertise om (overheids)subsidies aan te vragen of de uitvoering van werkzaamheden te begeleiden, altijd (mede-)toetsend en coördinerend wat betreft de geldende regelgeving.
Restauratie begeleiding
"Pakkende Slogan"
De begeleiding van restauratieprojecten is een discipline die specifieke kennis en inzichten vereist. Of het nu gaat om een kleinschalige verbouwing van een monument of om de restauratie van een omvangrijk en prestigieus object, Van Reisen Bouwmanagement & Advies biedt een totaalpakket aan diensten op dit gebied. Van het (mede-)opstellen van een restauratieplan, uiteraard in nauw overleg met de opdrachtgever, de architect en overheidinstanties, tot en met de laatste controle op de uitvoerende partijen kan door ons verzorgd worden. Uitgebreide kennis is aanwezig ten aanzien van het te doorlopen vergunningtraject, terwijl ook met betrekking tot de aanvraag van subsidies een ruime knowhow voorhanden is. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het aanvragen van ‘BRIM’ subsidie en ondersteuning bij de bepaling van aftrekbare onderhoudskosten. Wij bieden u advies bij de keuze en begeleiding van de juiste partijen gedurende het gehele traject.
Asbestinventarisatie
In de periode 1945–1980 is er in de bouw op grote schaal gebruik gemaakt van het materiaal asbest. Het werd toegepast in een ruime verscheidenheid aan producten, zoals cementplaat, golfplaat, vensterbanken, bloembakken, kanaaldelen en in allerlei brandvertragende en isolerende materialen. Met het in de loop der jaren groeiende inzicht in de aan het materiaal verbonden gezondheidsrisico’s, is er een verbod ingesteld ten aanzien van het verdere gebruik van asbest. Als gevolg van de jarenlange toepassing kan er echter gesteld worden, dat in 30-40% van alle gebouwen gebouwd voor 1994, asbest verwerkt is.
In welke mate er sprake is van een reëel en ernstig gezondheidsrisico, verschilt van geval tot geval. Hierbij van invloed zijn onder andere de toegepaste soort asbest, de mate van eventuele beschadiging en het risico op toekomstige beschadiging, bijvoorbeeld als gevolg van het onoordeelkundig hakken, zagen of slopen door een gebruiker van een asbesthoudend pand.
Er zijn verschillende situaties waarin de huidige of toekomstige eigenaar van vastgoed zich voor de keuze c.q. verplichting gesteld ziet, om een asbestinventarisatie uit te laten voeren door een daartoe gecertificeerd bedrijf. Mogelijke redenen zijn aanstaande renovatie- of sloopwerkzaamheden, de wens om risico’s voor gebruikers vast te stellen, de voorgenomen aan- of verkoop van een pand, het vaststellen van de boekwaarde van een gebouw of in het geval van een door de assurantiemaatschappij gestelde voorwaarde bij het afsluiten van een verzekering.
Afhankelijk van het doel van de inventarisatie en de (ernst van de) aangetroffen situatie kan overgegaan worden tot een bepaalde categorie onderzoek, namelijk type A, type B of type G, waarbij type A wordt uitgevoerd met het oog op de aanvraag van een omgevingsvergunning of het verwijderen van asbesthoudende toepassingen, type B bedoeld is om alle asbest in kaart te brengen, voorafgaand aan sloop en type G zich voornamelijk richt op het gebruik van het gebouw en bestaat uit een type A onderzoek, aangevuld met een risicobeoordeling en beheersplan conform de norm NEN2991.
In samenwerking met het onderzoeks- en adviesbureau IDDS biedt Van Reisen Bouwmanagement & Advies u - onder de naam ‘IDDS Bouw’ - een totaalpakket met betrekking tot het uitvoeren en opstellen van asbestinventarisaties en daarmee samenhangende beheerplannen. Onze gecertificeerde medewerkers brengen alle risico’s van aanwezig asbest in beeld en adviseren u in de verdere afhandeling van een eventuele asbestsanering. Bovendien verzorgen wij de communicatie tussen- en voorlichting aan alle betrokken partijen.
Energie Prestatie Advies
"Pakkende Slogan"
Sinds 2008 geldt voor eigenaren van onroerend goed de verplichting, om bij verkoop of nieuwe verhuur van een pand een energielabel aan de kopende of hurende partij te overhandigen. Met ingang van januari 2013 zal deze verplichting een meer absoluut karakter krijgen indien het daartoe ingediende wetsvoorstel wordt goedgekeurd. Vanaf dat moment wordt ook voor nieuwbouw het energielabel van toepassing verklaard en verplicht gesteld; een EPC berekening volstaat dan niet langer bij de verkoop of verhuur van een gebouw jonger dan 10 jaar. Het gevolg hiervan zal onder andere zijn, dat het een notaris alleen bij overlegging van een energielabel is toegestaan om de akte van levering te passeren. In het geval van het afsluiten van een nieuw huurcontract zonder aanwezig energielabel kan de huurder in de vrije sector een korting van 10% over de te betalen huur claimen. Deze regel geldt ook voor huurders van utiliteitsgebouwen, zoals winkels en kantoren.
Van Reisen Bouwmanagement & Advies heeft de expertise in huis om het verplichte, gecertificeerde energielabel te leveren, zowel voor woningen als voor utilitaire gebouwen.
Het hiervoor beschreven energielabel is een algemeen product dat uitgaat van gemiddeld gebruikersgedrag in een standaardsituatie. In veel gevallen is het echter wenselijk om een ‘EPA Maatwerkadvies voor Energiebesparing’ op te laten stellen. Hierbij wordt een op de specifieke bouwkundige en gebruikstechnische situatie toegespitste rapportage over mogelijke energiebesparende maatregelen, de daarmee samenhangende investeringskosten en de geschatte terugverdientijd geleverd, waarin rekening wordt gehouden met de eventuele persoonlijke wensen van de opdrachtgever. Deze laatste verkrijgt hiermee een goed overzicht voor het nemen van de juiste investeringsbeslissing ter verbetering van het energielabel en het binnenmilieu van zijn vastgoed.
Ook voor een EPA maatwerkadvies bent u bij Van Reisen Bouwmanagement & Advies aan het juiste adres.